Warsztat Big Mind

W dniu   22 kwietnia 2016 r. w godz. od 18-21 w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie odbędzie się warsztat Big Mind prowadzony przez Genpo Merzel Roshiego

Denis Paul Merzel, znany jako Genpo Roshi to współczesny mistrz zen, nauczyciel buddyzmu zen w stylu soto i rinzai. Urodził się w 1944 roku w Brooklynie w Nowym Jorku. W młodości był mistrzem w pływaniu i w grze w piłkę wodną.
W 1968 roku ukończył Uniwersytet Południowej Kalifornii (USC) i rozpoczął pracę z niepełnosprawnymi dziećmi, pracował również jako terapeuta Gestalt i ratownik. W 1971 roku przerwał pracę i żył rok w odosobnieniu na pustyni Mojave w USA. Rok później poznał swojego przyszłego nauczyciela zen Taizana Maezumiego Roshiego. Po dziesięciu latach intensywnego treningu otrzymał od niego Pieczęć Dharmy (Shiho), stając się jego drugim (po Bernim Tetsugenie Glassmanie Roshim) spadkobiercą Dharmy.
Od 1982 roku zaczął nauczać zen w Europie. Pierwszy ośrodek powstał w Wielkiej Brytanii, w 1983 roku – w Polsce, Holandii, Niemczech i we Francji. Był to początek istnienia Międzynarodowej Sanghi Kanzeon (the Kanzeon International Sangha), kórej został opatem w roku 1988.
W1993 roku Genpo Roshi przeniósł się z Los Angeles do Salt Lake City w stanie Utah, gdzie założył the Kanzeon Zen Center, będący głównym ośrodkiem światowej sanghi.
Tytuł ‘Roshiego’, najwyższy w hierarchi zen, otrzymał w 1998 roku od swojego ‘brata w Dharmie’ – Berniego Tetsugena Glassmana.
Genpo Roshi jest duchowym przywódcą Sangi Białej Śliwy założonej przez Maezumiego Roshiego, która zrzesza wszystkich spadkobierców tego japońskiego mistrza. Genpo Roshi ma szesnastu spadkobierców. Małgosia Jiho Braunek, która do swojej śmierci w 2014 roku, prowadziła sanghę Kanzeon w Wilanowie, otrzymała od niego ‘inka’i tytuł ‘Roshi’ w  2011 roku.
W tym roku Genpo Roshi obchodzi 45. rocznicę medytacji w stylu zen, którą
rozpoczął mając 27-lat, wybierając się na roczne odosobnienie na pustyni Mojave.
Wielki Umysł – Wielkie Serce (Big Mind /Big Heart)
Genpo Roshi jest twórcą metody zwanej procesem Big Mind/Big Heart (Wielki Umysł ‒Wielkie Serce). Od 1999 roku metodę tę używa jak sam mówi jako ‘trzeci filar’ w swoim nauczaniu zen. Dwa pozostałe ‘filary’ to tradycyjne: zazen (medytacja siedziąca w stylu zen) i koany (pytania i historie opowiadające pewne sytuacje z życia mistrzów i adeptów zen ).
Współczesny amerykański filozof  Ken Wilber o uważa, że Big Mind jest „bez wątpienia najważniejszym i najbardziej oryginalnym odkryciem ostatnich dwustu lat buddyzmu”.
Odkrywczość tej metody polega na łączeniu zachodniej psychologii z filozofią i duchowością Wschodu. Big Mind korzysta z technik psychologii Gestalt (Voice Dialogue) i psychologii głębi, która zakłada, że w każdym człowieku istnieje co najmniej parę osobowości.
Genpo Roshi o stworzonej przez siebie technice mówi, że „pozwala ona odkryć to, kim naprawdę jesteś. Jest to wspaniała przygoda, jak odkrywanie Księżyca lub dżungli, miejsc, w których jeszcze nigdy nie byłeś. Big Mind pozwala na badanie siebie, na odkrywanie wszystkich swoich ‘fasad’, także tych, których nigdy nie odwiedzamy. Jest to sposób na dotarcie do wewnętrznych pokładów, które pozwalają nam na bycie sobą, na bycie szczęśliwymi i pomocnymi”.
Genpo Roshi mieszka na wyspie Maui na Hawajach. Jest opatem międzynarodowej sanghi, która działa pod nazwą ‘the Big Heart Zen Sangha’.
Jest on autorem kilku książek: The Eye Never Sleeps (polskie wydanie: Oko nigdy nie śpi), Beyond Sanity and Madness, 24/7 Dharma, The Path of The Human Being, Big Mind/Big Heart: Finding Your Way (polskie wydanie: Wielki Umysł Wielkie Serce. Instrukcja obsługi umysłu i podręcznik oświecenia!).  Jego ostatnia książka, wydana w 2013 roku, to powieść The Fool Who Thought He Was God.

Cytaty Genpo Roshiego:
Przez ponad 40 lat najgłębszą motywacją mojej pracy było towarzyszenie innym w przebudzeniu się do prawdziwej natury, w dotarciu do źródła cierpienia, oraz uświadomieniuu sobie naszych możliwości jako ludzi świadomych i odpowidzialnych. Ufałem ludziom, dodawałem im odwagi w integrowaniu głębi praktyki i jej siły transformującej z ich własnym życiem, w sposób indywidualny, wynikający z osobistych talentów, pasji i okoliczności.
·
Dla mnie życie oznacza życie pełnią, z radością, mądrością i współczuciem wobec wszystkich istot. Myślę, że zamiast dążyć do stanu doskonałości, powinniśmy rozpoznać w sobie wszystkie aspekty, jakie posiadamy, my ludzie, także nasze lęki i ‘cienie’, które warto przyjąć z odwagą i pokorą. Nie wierzę, że kiedykolwiek uciekniemy od naszej karmy; to nasze życie, a nasza praktyka ma być w jedności z nim.
·
Uważam, że nie ma niczego takiego jak absolutne dobro lub zło. Jest tylko właściwe działanie, właściwa mowa lub właściwa myśl, które pojawiają się w zależności od sytuacji. Nasza ścieżka jest wąską linią pomiędzy prawością a zadufaniem, oświeceniem a złudzeniem, świętością i szaleństwem, mądrością i głupotą. Zapraszam Cię do wspólnej podróży.

·

When you sit have no preference not even a preference for no preference.
Medytując, nie miej żadnych preferencji, nawet wobec medytowania bez preferencji.
·
My suggestion is stop meditating and ‘just sit’.
Proponuję, żebyś przestał medytować, po prostu ‘siedź’.